Massagebollar – Ett smidigt sätt att få massage

Något som har blivit alltmer populärt att använda sig av är massagebollar eller som de också kan kallas för – triggerbollar. Genom att du använder en boll kan du genomföra en massage på dig själv på ett effektivt och smidigt sätt. Du kan massera på de punkter på dina onda muskler och besvär av. Bollen kan lindra din träningsvärk och få bort muskelknutor som du har fått. Massageboll kallas på engelska för spiky balls eller trigger point ball. Du kanske funderar på hur en boll fungerar och om bollarna är ens lönt att köpa? Här får du lite mer information så att du kan få lite hum vad triggerbollar är för något.

 

Hur funkar en massageboll?

En massageboll är ett behagligt sätt att dina muskler ska kunna återhämta sig. Det känns nästan som att triggerbollen utför magi för din kropp. Då bollarna precis som foam rollers är ett alldeles utmärkt hjälpmedel att rulla före, under och efter träning. Det är skönt när bollen gör verkan, speciellt om du har spända muskler. Du rullar med bollen på det stället som är spänt så som exempelvis axlar, nacke och rygg.

Förutom att dina muskler slappnar av kommer du också känna dig mindre stressad. Bollen triggar på det så kallade myofasciala-systemet (muskler och bindväv) och ser till att blodcirkulationen blir bättre, skador förebyggs och vid skador blir återhämtningstiden kortare. I och med du riktar in dig på speciella trigger-punkter ger massagebollen lindring av smärta, rörelseförmågan blir bättre för vissa muskler. Använder du dessutom en boll regelbundet kommer din kropp få en bättre flexibilitet.

 

Använda massageboll

Det är mycket enkelt och smidigt att använda en massageboll och du rullar den längst ryggen, armarna, benen. Egentligen är det bara din fantasi som sätter stopp för dig. Du avgör själv hur du vill göra ligga, stå eller sitta på triggerbollen, därefter använder du din kropp som tyngd och ser till att det blir tryck på muskeln du jobbar med. Det finns speciella övningar du kan använda dig av, som gör att du gör rörelser och trycker på ett speciellt sätt. Detta gör att du bearbetar spänningarna i musklerna och pushar dem till att koppla av. Du bör tänka på om du har en inflammation eller skada i din kropp, bör du inte använda en massageboll. Är du minsta lilla osäker kontaktar du en sjukgymnast eller läkare.

 

Hur ser bollarna ut?

Bollarna är tillverkade i av olika material som exempelvis gummi, silikon och skum. Dessutom kommer de i olika storlekar allt från 4 cm i diameter och upp till 15 cm i diameter, men det finns ännu större. Det finns både hårda och mjukar bollar som är antingen släta eller med så kallade taggar för att trigga punkter när du rullar med bollen över en muskel. Du kan också välja att använda dubbel massageboll som är perfekta att massera mellan skulderbladen, längs ryggraden och på vaderna. Alla dessa typer av triggerbollar har olika egenskaper som gör att de hjälper dig.

 

Övningar med massageboll

Beroende på storlek och hårdhet, samt om massagebollen är slät eller inte, finns det olika typer av övningar. De minsta bollarna kan massera fotsulor och handflator, lite större boll används för rygg, rumpa eller liknande.

Spända axlar

Du sitter mycket stilla vid en dator och blir stel kan använda en massageboll med taggar. Bollen rullar du över dina ryggmuskler på övre ryggen och väggen. Du använder din kroppsvikt för att rulla upp och ner längst väggen med bollen mellan skulderbladen eller andra ställen som känns spända.

Rumpövning

Denna övning är perfekt för dig som har gjort många squats eller liknande. Du lägger dig på med böjda knän och fötter mot golvet. Lägg triggerbollen under en skinka i taget och rulla till en början försiktigt till du har hittat skinkans triggerpunkt. Vill du öka trycket låter du knäet på det benet som du har bollen under att falla åt sidan. Sedan går du över och gör samma sak på den andra skinkan.

Fotövning

En perfekt övning när du sitter och tittar på tv:n, vid datorn eller flyger. Lägg en triggerboll under fotsulan och tryck med benet (kroppstyngden). Du rullar bollen sedan från tårna till hälen, detta upprepar du ett flertal gånger. Byt sedan fot och gör samma sak.